גרמניה מובילה

tesla_roadster_electric_car_dsc_0160

קריאה להחלפת מכוניות מזהמות במכוניות חשמליות

אפשר וחובה לתת לכולנו לנשום אוויר נקי

לא האמנתי שאומר זאת בימי חיי, אבל אני מריע לגרמנים.

המועצה הפדרלית של גרמניה, הבונדסראט, קורא להפסקת הייצור של מכוניות השורפות דלק, או היוצרות עשן כלשהו, עד שנת 2030. אומנם המועצה אינה גוף מחוקק, אבל היא גוף מאוד מכובד, והנטייה של הבונדסטאג היא ללכת בעקבות המלצותיו.

אין ספק שהחלטה זו התקבלה עקב משבר השקרים של חברת פולקסוואגן, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם, אם לא הגדולה ביותר, שהשתילה תוכנה מזייפת נתונים כדי לעמוד בתקני זיהום-האוויר שעליהם התחייבה. תקנים אלה אינם שרירותיים. הם נקבעו בהסכמת יצרניות הרכב כמטרות בנות השגה. מתברר כי התקנים הללו בני השגה רק בתחום צר ביותר של תפקוד מנוע הבעירה הפנימית, ובמציאות אין שום אפשרות לעמוד בהם. אין מדובר בחריגה של אחוזים בודדים או עשרות אחוזים, אלא חריגה בכפולות ועשרות כפולות. פולקסוואגן על כל חטיבותיה הוכחה כזייפנית ורמאית ברמה עולמית. חלק גדול מלקוחותיה בארצות-הברית דרשו החזר, ולא תיקון, שהרי תיקון משמעותו הבאת צריכת-הדלק לתחום האפשרי, ולא הדמיוני. הסוכנות להגנת הסביבה דורשת פיצוי של עשרות מיליארדים של דולרים בעוון הזיוף וזיהום הסביבה. יתר על כן, כל יצרני המכוניות החדישות העוצמתיות והחסכוניות התבררו כשקרנים וזייפנים. מנוע הבעירה הפנימית הגיע לסוף פיתוחו, ואין בפיזיקה אפשרות, אפילו תיאורטית, להפיק ממנו יותר בפחות.

בשלב זה עומדות בפני התעשייה הגרמנית שתי אפשרויות: להמשיך כרגיל ולהכריח את הממשלות לקבל זאת, או להיענות לאתגר של טסלה ולפתח את החלופה, שהיא כמעט בהכרח חשמלית. הגרמנים ידעו שהמשבר בוא יבוא (ודחו אותו באמצעות הזיוף), ולכן היו מן הראשונים להשקיע בטסלה. את הצעדים הראשונים באמת עשו לא בשוק הגרמני השמרני אלא בסין, שם מאפשר הממשל הקומוניסטי להתקדם בצעדים מהירים יותר, שאינם תלויים בבטיחות, לעבר התחבורה החשמלית. מרצדס בנץ מייצרת במשותף עם BYD, היצרן הסיני מספר אחד בעולם של רכב חשמלי, פרטי וציבורי, את הדנצה, או המרצדס B, ומכירותיה של זו מוכפלות בכל שנה. BYD מוכרת למעלה מעשרת אלפים כלי רכב חשמליים בכל חודש, והקצב רק עולה. ניסאן, רנו ושברולט מכניסות לשוק מכוניות חשמליות עם טווח העולה על 350 ק"מ כבר השנה. בנורווגיה המכונית הנמכרת ביותר היא טסלה S, למרות מחירה המפליג. ועתה הגיעה העת לעשות את השינוי המתבקש – להוציא את מנוע הבעירה הפנימית אל מחוץ לחוק.

ואכן הוא ממכר. זול, מוכר, עם תשתית מפותחת להפליא. למען מי מוכנה אמריקה לבנות צינור נפט מססקצוואן בקנדה ועד לבתי הזיקוק בטקסס? למען מנוע הבעירה הפנימית. ומה על הנזקים הידועים ואלו שעוד יתגלו? למכורים זה לא חשוב.

אז זהו. סוף פסוק . כדאי שגם ממשלת ישראל תעמיד את התנאי הזה בפני יבואני הרכב. כדאי שממשלת ישראל תוכיח את רצינותה דרך הגבלת הרכב הממשלתי לרכב שאיננו מזהם. כדאי שראש הממשלה יסע בטסלה משורינת במקום באאודי מזהמת. אפשר להציל את העולם, וגרמניה הפכה למובילה בהצלתו. מי היה מאמין שאני אריע לגרמניה?

 

* ד"ר יובל ברנדשטטר הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial" ו-"The Witches of West Bend ו- http://www.amazon.com/Rage-over-Jerusalem-Yuval-Brandstetter-ebook/dp/B00RPNOSK8