יחסו הסובלני לאוכלוסייה הלא מוסלמית

  • יחסו הסובלני לאוכלוסייה הלא מוסלמית

אכבר מוציא סדרת צווים המבטלת את הג'יזיה לכל תושבי תת היבשת ההודית, מבטל מיסי צליינות בחלקים שונים בהודו, מאפשר לאנשים לקיים את הפולחן שלהם, אוסר להמיר את דתם בכח ואיומים. חלק גדול מאנשיו היו הינדואים לא מוסלמים. אכבר מצליח להקים אימפריה בה מיעוט דתי שולט ברוב שונה. הוא עושה זאת על ידי הסבלנות שהוא משליט באימפריה וכל אחד יכול למצוא בה את מקומו.

  • יצירת תרבות של נאמנות לשליט, כריזמה

אכבר הקים מעין כת דתית כזאת שהיתה נאמנה לו, היא היתה כביכול מוסלמית אך הוא היה השליט העליון והבלעדי שלה. החברים בה היו אנשי החצר ובכך היו מאוד נאמנים לו.

הודו המוגלית במאה ה-17

Jahangir- 1605-1628

Shaha Jahan 1628-1858

Auranazeb 1658-1707

אומנם כל חילוף שלטון לווה במאבקים וקרבות אך כל אחד מהם הצליח לייצב חזרה את השלטון. השלטון המשיך להתבסס על אותם עקרונות של אדמיניסטרציה, סבלנות דתית וכד'. האימפריה מתרחבת, מתעשרת.

הקצינים בצבא אכבר ולאחריו היו נשבעים כאשר קיבלו את המינוי שלהם- הם יכלו להישבע על מה שרצו- על הקוראן או על כל אל אחר.

ידוע המקרה בו מושל בנגאל (מוסלמי) העניש את פקודו על כך שאסלם קצין מסוים בתמורה לקידום

בנוסף ידוע מקרה בו כאדי מוסלמי שפט מיסיונר נצרי שהרג טווס- חיה שקדושה לדת אחרת.

מספר שמות גדולים שקשורים לתקופה של אכבר-

שני אחים Abu’l-Fazl ו- Faizi- אבולפאזל היה אחד מהאינטלקטואלים הגדולים של הודו. היה ואזיר של אכבר (לא נראה שזה תפקיד ממש אלא יותר תואר) הוא גם היה היסטוריון של התקופה. כילד הוא התקשה ללמוד, אבא שלו ניסה ללמד אותו את כל מדעי האסלאם והוא לא הצליח עד שפגש אדם- הוא מתאר בשיר שהוא התקרב למקדש, הביאו לו שם כוס יין (מוסלמים לא אמורים לשתות יין, זו שאלה האם מדובר ביין ממש), עוצמת המשקה גברה על חושיו והוא יצא מעצמו ואדם אחר, שהוא לא הוא, נכנס למקדש- נראה שהוא מתאר פה את תהליך הלימוד.  אבולפאזל גם תרגם את התנ"ך לפרסית. הוא נרצח בפקודתו של ג'אהנגיר- שליט מאוחר יותר. אחיו פייזי- אחד המשוררים הגדולים ביותר של התקופה. תרגם ספר מתמטיקה לפרסית.

באותה תקופה- בחצרו של אכבר היה מוזיקאי בשם MIyan Tanser- זה אחד השמות הגדולים במסורת ההינדוסטאנית (הצפונית). כנראה שהוא היה הידנואי, אולי הוא התאסלם- לא ברור. הוא נשא את ביתו של אכבר.

היו גם ציירים בחצר של אכבר- ‘Abd al-Samad ו- Mir Sayyid Mir הם איירו גם את המהאבהארטה בגרסתה הפרסית

(שולמן ממליץ למי שמגיע לדלהי לבקר בקבר Humayun – הרבה פחות מאכזב מהטאג'-מאהל..)

כמו שראינו לפני שבוע לגבי הסולטנות של דלהי יש יצירה בלתי רגילה בפרסית- טיפוס למדני, יצירות חדשות- פרסית היא השפה הרשמית של האימפריה- זו היתה השפה של עולם האינטלקט האסלאמי.

Bedil- אחד המשוררים הפרסים הגדולים בכל התקופות, היה מיסטיקן- חלק מהמסורת הסופית המיסטית.

בחצר התחברה גם מסורת ספרותית חדשה בשפת ה-urdu – מעין שפת בת של ההינדו

זהו.. נמאס לי לסכם.. אז יש פה חלק חסר….

ההתרחבות הדתית ושאלת ההמרה-

איך קרה שבהודו- בתת היבשת ההודית (כולל פקיסטן וכד') יש מיעוט מוסלמי כל כך גדול?

עלו 4 תיאוריות עיקריות-

  1. המרה בחרב
  2. השלטון המוסלמי החזק- התאסלמות על מנת להתקרב לשלטון
  3. שחרור ההידנואים ממערכת הקסטות- הקסטות הנמוכות התאסלמו על מנת לעבור לדת שוויונית יותר
  4. הגירה מסיבית של מוסלמים.

שתי התיאוריות הראשונות כנראה לא נכונות- אמרנו שהיה איסור על המרה בחרב ובנוסף סיפרנו על אנקדוטה לפיה המרה למען טובות הנאה היתה אסורה גם היא, בנוסף השלטון היה באזור דלהי ואגרה ודווקא שם לא נמצא הריכוז המוסלמי הגדול ביותר.

הקבוצות שהיו בפריפריה של הציוויליזציה הברהמינית- גם מבחינה דתית- קבוצות שבטיות, נוודיות, אפילו לא חלק ממערכת הקסטות, הם היו פריפריה גם מבחינה כלכלית, ופוליטית הם אלו שהתאסלמו, לכן דווקא בפריפריה יש מיעוטים מוסלמים גדולים יותר- היתה שם התקדמות חקלאית, טכנולוגית, כלכלית

בשיעור שעבר דיברנו על הזמן שבין קרב טראין הראשון לשני- הרטוריקה שם היתה רטוריקה של מלחמה דתית. באותו זמן התיישב שם באבא-פאריד- חכם סופי שמתחיל ללמד אנשים ולהפוך אותם לסופים. הוא צובר שם כח. לאחר מותו בונים שם דארגה- מעין מונומנט דתי. אנשים שם מספרים שבאבא פאריד הוא שהמיר אותם לאסלאם- באותה תקופה אין שם הרבה מוסלמים דווקא וזה מוזר אלא- גם יורשיו של באבא פאריד נקראו כך ויתכן שהשושלת היא שהמירה. גם הדארגה- אותו מונומנט ומקום קיום טקסים נקרא באבא-פאריד ויתכן מאוד ששם המירו אותם. אותה קבוצה הופכת להיות מעין קאסטה, לאט לאט נהיית שם קבוצה מוסלמית (התהליך מתמשך על המאה ה-18). כך, בדיוק בפריפריה של הציוויליזציה הברהאמינית מתרחב האסלאם. גם הם לא ממש מוסלמים אלא יש שם איזה שילוב בין אסלם להינדו.

תוכן עניינים

יצירת תרבות של נאמנות לשליט

הרטוריקות האלה חשובות, אפילו יגאל אומר כך, הוא האחרון שיגיד שלא.. אבל גם הפרקטיקה חשובה- אולי אפילו יותר. בפועל- כל המלחמות שתיארנו הונעו על ידי

סולטנות דלהי- 1206-1526

בכל המקומות שהאסלאם התיישב עד אז קראו אחד משני דברים- או שהוא הפך להיות הדת המרכזית בכל האזור או שתוך זמן מה הוא נסוג משם.

הטאנטרה השמאלית

הטאנטרה השמאלית- הראדיקלית- היא עדיין שורדת- יש שושלות של סגפנים יוגים טנטרים שמסתובבים כיחידים בהודו. אך בגדול הטנטרה כולה כמכלול פילוסופי טקסי משולב עברה מהפכה-המהפכה

הפיזיולוגיה היוגית

דיברנו על כך שיש בטנטרה מטפיזיקה לשונית, דיברנו על בולטות הצד הנקבי- האלות ודיברנו על הצד האנטינומי- המתמרד, פורק העול, פורץ הגבולות- טקסים מיניים, אכילת

טנטרות

יש פה קישור ל-2 השכבות הראשונות- מהשכבה הראשונה העצימו והרחיבו את רעיון החיבורים- הקישור בין המיקרוקוסמוס והמקרוקוסמוס ומהשכבה השנייה לקחו והרחיבו והעצימו את רעיון ההנאה

דרום הודו

בסימסטר הזה דיברנו על דרום הודו, על תרבות הסנגם העתיקה של הדרום. על הבהקטי- התפתחה בדרום הודו ואח"כ התפשטה. על המקדש ועל הצ'ולה- המקדש במרכז

יצירת תרבות של נאמנות לשליט

הרטוריקות האלה חשובות, אפילו יגאל אומר כך, הוא האחרון שיגיד שלא.. אבל גם הפרקטיקה חשובה- אולי אפילו יותר. בפועל- כל המלחמות שתיארנו הונעו על ידי

סולטנות דלהי- 1206-1526

בכל המקומות שהאסלאם התיישב עד אז קראו אחד משני דברים- או שהוא הפך להיות הדת המרכזית בכל האזור או שתוך זמן מה הוא נסוג משם.

הטאנטרה השמאלית

הטאנטרה השמאלית- הראדיקלית- היא עדיין שורדת- יש שושלות של סגפנים יוגים טנטרים שמסתובבים כיחידים בהודו. אך בגדול הטנטרה כולה כמכלול פילוסופי טקסי משולב עברה מהפכה-המהפכה

הפיזיולוגיה היוגית

דיברנו על כך שיש בטנטרה מטפיזיקה לשונית, דיברנו על בולטות הצד הנקבי- האלות ודיברנו על הצד האנטינומי- המתמרד, פורק העול, פורץ הגבולות- טקסים מיניים, אכילת

טנטרות

יש פה קישור ל-2 השכבות הראשונות- מהשכבה הראשונה העצימו והרחיבו את רעיון החיבורים- הקישור בין המיקרוקוסמוס והמקרוקוסמוס ומהשכבה השנייה לקחו והרחיבו והעצימו את רעיון ההנאה

דרום הודו

בסימסטר הזה דיברנו על דרום הודו, על תרבות הסנגם העתיקה של הדרום. על הבהקטי- התפתחה בדרום הודו ואח"כ התפשטה. על המקדש ועל הצ'ולה- המקדש במרכז