מספר שמות גדולים שקשורים לתקופה של אכבר

 

שני אחים Abu’l-Fazl ו- Faizi- אבולפאזל היה אחד מהאינטלקטואלים הגדולים של הודו. היה ואזיר של אכבר (לא נראה שזה תפקיד ממש אלא יותר תואר) הוא גם היה היסטוריון של התקופה. כילד הוא התקשה ללמוד, אבא שלו ניסה ללמד אותו את כל מדעי האסלאם והוא לא הצליח עד שפגש אדם- הוא מתאר בשיר שהוא התקרב למקדש, הביאו לו שם כוס יין (מוסלמים לא אמורים לשתות יין, זו שאלה האם מדובר ביין ממש), עוצמת המשקה גברה על חושיו והוא יצא מעצמו ואדם אחר, שהוא לא הוא, נכנס למקדש- נראה שהוא מתאר פה את תהליך הלימוד.  אבולפאזל גם תרגם את התנ"ך לפרסית. הוא נרצח בפקודתו של ג'אהנגיר- שליט מאוחר יותר. אחיו פייזי- אחד המשוררים הגדולים ביותר של התקופה. תרגם ספר מתמטיקה לפרסית.

באותה תקופה- בחצרו של אכבר היה מוזיקאי בשם MIyan Tanser- זה אחד השמות הגדולים במסורת ההינדוסטאנית (הצפונית). כנראה שהוא היה הידנואי, אולי הוא התאסלם- לא ברור. הוא נשא את ביתו של אכבר.

היו גם ציירים בחצר של אכבר- ‘Abd al-Samad ו- Mir Sayyid Mir הם איירו גם את המהאבהארטה בגרסתה הפרסית

(שולמן ממליץ למי שמגיע לדלהי לבקר בקבר Humayun – הרבה פחות מאכזב מהטאג'-מאהל..)

כמו שראינו לפני שבוע לגבי הסולטנות של דלהי יש יצירה בלתי רגילה בפרסית- טיפוס למדני, יצירות חדשות- פרסית היא השפה הרשמית של האימפריה- זו היתה השפה של עולם האינטלקט האסלאמי.

Bedil- אחד המשוררים הפרסים הגדולים בכל התקופות, היה מיסטיקן- חלק מהמסורת הסופית המיסטית.

בחצר התחברה גם מסורת ספרותית חדשה בשפת ה-urdu – מעין שפת בת של ההינדו

זהו.. נמאס לי לסכם.. אז יש פה חלק חסר….

ההתרחבות הדתית ושאלת ההמרה-

איך קרה שבהודו- בתת היבשת ההודית (כולל פקיסטן וכד') יש מיעוט מוסלמי כל כך גדול?

עלו 4 תיאוריות עיקריות-

  1. המרה בחרב
  2. השלטון המוסלמי החזק- התאסלמות על מנת להתקרב לשלטון
  3. שחרור ההידנואים ממערכת הקסטות- הקסטות הנמוכות התאסלמו על מנת לעבור לדת שוויונית יותר
  4. הגירה מסיבית של מוסלמים.

שתי התיאוריות הראשונות כנראה לא נכונות- אמרנו שהיה איסור על המרה בחרב ובנוסף סיפרנו על אנקדוטה לפיה המרה למען טובות הנאה היתה אסורה גם היא, בנוסף השלטון היה באזור דלהי ואגרה ודווקא שם לא נמצא הריכוז המוסלמי הגדול ביותר.

הקבוצות שהיו בפריפריה של הציוויליזציה הברהמינית- גם מבחינה דתית- קבוצות שבטיות, נוודיות, אפילו לא חלק ממערכת הקסטות, הם היו פריפריה גם מבחינה כלכלית, ופוליטית הם אלו שהתאסלמו, לכן דווקא בפריפריה יש מיעוטים מוסלמים גדולים יותר- היתה שם התקדמות חקלאית, טכנולוגית, כלכלית

בשיעור שעבר דיברנו על הזמן שבין קרב טראין הראשון לשני- הרטוריקה שם היתה רטוריקה של מלחמה דתית. באותו זמן התיישב שם באבא-פאריד- חכם סופי שמתחיל ללמד אנשים ולהפוך אותם לסופים. הוא צובר שם כח. לאחר מותו בונים שם דארגה- מעין מונומנט דתי. אנשים שם מספרים שבאבא פאריד הוא שהמיר אותם לאסלאם- באותה תקופה אין שם הרבה מוסלמים דווקא וזה מוזר אלא- גם יורשיו של באבא פאריד נקראו כך ויתכן שהשושלת היא שהמירה. גם הדארגה- אותו מונומנט ומקום קיום טקסים נקרא באבא-פאריד ויתכן מאוד ששם המירו אותם. אותה קבוצה הופכת להיות מעין קאסטה, לאט לאט נהיית שם קבוצה מוסלמית (התהליך מתמשך על המאה ה-18). כך, בדיוק בפריפריה של הציוויליזציה הברהאמינית מתרחב האסלאם. גם הם לא ממש מוסלמים אלא יש שם איזה שילוב בין אסלם להינדו.

ממלכה חשובה בדרום ובמרכז הודו vijayanagara קמה ברבע השני והשלישי של המאה ה-14.  האמפי של היום. שני אחים- סנגמה שקוראים להם harihara (רבע שני של המאה ה14) ו- bukka  (רבע שלישי) ייסדו שושלת ששלטה בויאג'אנאגרה. באותה תקופה מתקיימים מסעות הכיבושים הגדולים של סולטנות דלהי. אומנם לא כבשו את מרכז ודרום הודו אך הגיעו עד מדורה (הצ'ופצ'יק הדרומי של דרום מרכז היבשת) עד עכשיו דיברנו על זה מנקודת המבט של הצפון. מנקודת המבט של הדרום זה רגע בו הסדר הפוליטי הישן והמוכר מתערער. עד אז יש ממלכות אזוריות עם שפות אזוריות שמתנהלות בפני עצמן, הם אומנם נלחמות זו בזו מפעם לפעם אך לא מספחות אחת את השנייה, הכיבושים של סולטנות דלהי מערערים סדר זה והאחרים סנגמה מנצלים זאת ומקימים את העיר שלהם, בין שני נהרות, אזור פורה מאוד. יש טענות מתחרות לגבי מוצאם של האחים. יש הטוענים שהגיעו ממדינת ההויסאלה ויש הטוענים שהגיעו ממדינות דוברות טלגו.

עוד זוג אחים שקשורים לייסודה של המדינה- משהו שפספסתי….

דבר נוסף שמאפשר את קיומה של המדינה הוא העובדה שווסקו דה גאמה משתלט על גואה. זה מאפשר יבוא של סוסים להודו (אין אפשרות להרביע סוסים בהודו)

עוד בעניין של הקשר- הרגע הזה זה גם רגע היחסות של האימפריה המוגולית- לקראת סוף שלטונו של קרישנה דהוה ראיה. בצפון המגולים רק מתחילים, במערב הפורטוגזים רק מגיעים. לכן המדינה הזאת היא החזקה ביותר באזור והיא השולטת בדרום- פורחת ומשגשגת. אין כאן מהפכה אדמיניסטרטיבית טוטאלית כמו של אכבר אך יש דפוס חדש של מלוכה ודמות המלך.

העיר בנויה סביב מקדשים לאל ראמה, היא אמורה להיות בנויה במקום בו ממלכת הקופים היתה בו בראמהיאנה.

האדם החשוב הבא הוא ramaraya הוא חתנו של קרישנה דהוהראיה (היה נשוי לביתו) לאחר מותו של דהוהראיה הוא האיש החזק במדינה ולוקח את סמכויות השלטון לעצמו. 1656- קרב טליקוטה- הסוף של ויג'אינאגארה. המדינה הזאת היתה בקשר עם 3 הסולטנויות האחרות שהיו באותה תקופה (התחלקו על פי שפות) היו מספר מלחמות באותה תופה בכל קומבינציה אפשרית. בשלב כלשהו 3 המדינות מתאחדות יחד, מפתיעות את העיר ומחריבות אותה. העיר ננטשת. כמה מן המלכים נדדו ממקום למקום.

תיאורי תהליכים שקרו בזמן זה.

תוכן עניינים

מדע הניוטוני

בשני האירועים האלה אנו מוצאים ויכוח על מה זה מלוכה. היא נעשית משהו יותר אנושי. עדיין אנשים מאמנים בקשר עם האל של המלך, המגע המרפא

שחרור מהמדע

שחרור. החופש האנושי נובע מקבלת מרות התבונה. אני חופשי בגלל שאני מכיר את כל הסיבות שאני רוצה לעשות א' ולא ב.' משום שאני מודע להכרח.

היסטוריה אינטלקטואלית

1687 ניוטון מפרסם את ספרו והוא הופך להיות מהר ספר שכולם מדברים עליו ודנים בו ותוך שנים ספורות הספר הזה, בצורה כזו או אחרת, הוא

ההגמוניה הישראלית

הסרט "הגלולה" ,)1968( נעשה ע"י קבוצת יוצרים מקומית, מצולם בישראל, וכולל מאפיינים מקומיים – שפה עברית, איש חרדי, עצי זית ברקע. האם זה חלק מקולנוע

הריאקציה של הדור החדש

הריאקציה של הדור החדש  בניגוד לדור הישן שביים את אקסודוס ולורנס איש ערב, שעשה קולנוע בהוליווד כבר משנות ה,30- והיגר בד"כ מגרמניה ומאוסטריה, עכשיו נדבר

מדע הניוטוני

בשני האירועים האלה אנו מוצאים ויכוח על מה זה מלוכה. היא נעשית משהו יותר אנושי. עדיין אנשים מאמנים בקשר עם האל של המלך, המגע המרפא

שחרור מהמדע

שחרור. החופש האנושי נובע מקבלת מרות התבונה. אני חופשי בגלל שאני מכיר את כל הסיבות שאני רוצה לעשות א' ולא ב.' משום שאני מודע להכרח.

היסטוריה אינטלקטואלית

1687 ניוטון מפרסם את ספרו והוא הופך להיות מהר ספר שכולם מדברים עליו ודנים בו ותוך שנים ספורות הספר הזה, בצורה כזו או אחרת, הוא

ההגמוניה הישראלית

הסרט "הגלולה" ,)1968( נעשה ע"י קבוצת יוצרים מקומית, מצולם בישראל, וכולל מאפיינים מקומיים – שפה עברית, איש חרדי, עצי זית ברקע. האם זה חלק מקולנוע

הריאקציה של הדור החדש

הריאקציה של הדור החדש  בניגוד לדור הישן שביים את אקסודוס ולורנס איש ערב, שעשה קולנוע בהוליווד כבר משנות ה,30- והיגר בד"כ מגרמניה ומאוסטריה, עכשיו נדבר