:CSP-ל CSR-מ
Corporate Social Responsibility -CSR Corporate Social Performance -CSP
היום אנחנו עוברים משיח של אחריות חברתית לשיח של קיימות- מה ההבדל בניהם ומה היתרון הגדול של
תפיסות קיימות אל מול תפיסות של אחריות חברתית? תפיסות של אחריות חברתית יושבות על המקום של מיתוס החליפין- יש טרייד אוף כלכלה מול
חברה/סביבה, תפיסה שכסף מנותק ממוסר. אני ארוויח כסף ואז אפריש בשביל החברה/סביבה. אחריות
חברתית לא מייצרת רווח, זה רק הוצאה של העסק, ואין לה קשר לפעילות העסקית של הארגון.
קיימות עסקית ארגונית- אין טרייד אוף, הבנה שהמיתוס הוא רק מיתוס, לא בא אחד על חשבון השני,
תפיסה יותר הוליסטית, הולכים ביחד.
יש הפרדה בין ארגונים- ארגונים עסקיים שמטרתם רווחים בלבד וארגונים שאפילו נקראים ככה-
מלכ"רים- שמטרתם היא לא רווח.
בארץ יש משהו שנקרא חל"צ -חברה לטובת הציבור, פתרון יותר רגלוטורי. אנחנו רואים בעמותות שעושים דברים חצי כוח כי אין מטרה רווחית ובחברות עיסקיות רואים פחות השקעה במחלקה של האחריות חברתית, לא קשור בליבת העסק, אז אם נרוויח פחות נבטל את מחלקת
האחריות חברתית. התפיסה היום היא שזה לא נכון, שזה צריך להיות שניהם, תפיסה הוליסטית שמשלבת בצורה טובה את
שני הדברים. בארה"ב נראה ארגונים שהם גם וגם- ארגונים היברידיים, ארגון שהפעילות שלו מקיימת-
כלכלה, חברה וסביבה בשילוב. ארגון היברידי זו הדרך הטובה ביותר לאמץ אסטרטגית קיימות עסקית. לא אומר שארגון היברידי הוא
בוודאות טוב, גם הוא יכול להיכשל. עוברים ממקום של אחריות חברתית לאחריות רווחית. העסקים צריכים לייצר רווח גדול לכולם, בסופו של דבר אנו מגיעים לאסטרטגיה עסקית. אנו צריכים לבנות אסטרטגיות עסקיות כך שהן יהיו טובות עבור
כולם.
אחריות תאגידית: אחריות זו מילת יחס- מי אחראי ועל מה, מין מערכת של מצוות עשה ואל תעשה ואם לא עשית משהו שצריך לעשות או הפוך אז אתה אשם. אחריות ואשמה הולכות ביחד. ובגלל זה נראה הרבה התרחקות מזה כי אנשים שחושבים שמאשימים אותם ישר יתחילו להכחיש ולהתגונן. השיח עובר
ממה האחריות שלי להאם אני אשם או לא אשם. כשאנחנו עוברים לדבר על רווח אז הדרישה מהארגון היא לא להיות אחראי אלא לייצר רווח חברתי ואז
זה משהו שרק אפשר להתהדר בו או מקסימום אני פחות טוב אבל אני לא אשם.
בנוסף, כשמדובר ברווח- זה משהו שיותר קל להכניס לאסטרטגיה העסקית.
אסטרטגיה עסקית: יש כל מיני הגדרות לאסטרטגיה עסקית אבל זו אחת מהן- "הדרך של הארגון להשגת יתרונות בטווח הארוך בסביבה המשתנה, באמצעות משאביו, במטרה להיענות לצרכי השווקים, ולהעניק ערך מוסף לבעלי
העניין" כן מבינים שהמטרה של אסטרטגיה עסקית היא לתת ערך כלשהו לכל בעלי העניין. יכול להיות שאחד
יקבל ערך כלכלי ואחד ערך של תרומת מזגנים וכו.'
מייקל פורטר נחשב לכהן הגדול של המודלים העסקיים, בעיקר מודלים תחרותיים. כל המודלים הראשונים שלו מדברים על כך שהסביבה העסקית היא כמו ג'ונגל וצריך לטרוף כמו אריה. אם רוצים
להצליח בעסקים צריך להילחם תמידית.
אבל היום גם הוא אומר שזה לא באמת ג'ונגל, ובעולם העסקי אין סכום אפס, ואפשר להגיע לערך משותף. המטרה של העסקים היא לייצר ערך ולאו דווקא רווח, הערך הוא משותף לכולם, ניתן להגיע לתועלות
משותפות ביישום אחריות חברתית של עסקים.
אנו עוברים לאסטרטגיה עסקית שמטרתה לייצר ערך עבור כולם, מבלי עדיין לדבר על קיימות, הקיימות מתלבשת על אותו הרעיון – מה זאת אומרת לייצר ערך עבור כולם? היא בעצם נותנת סוג של פתרונות
פרקטיים עבור הרעיונות המופשטים האלה.
CSR + CSP + אסטרטגיה עסקית= ערך משותף – .SCSR