עבודה

הסרט 'עבודה' שנעשה בארץ באותה שנה, ע"י הלמר לרסקי שהיה צלם וצלם קולנוע בגרמניה, היגר לארץ בתחילת שנות ה.30- בשנת 1934-1935 עושה סרטים ציוניים ונחשב לאומן הגדול של התנועה הציונית בתקופה זו. הסרט יצא באותו שבוע של הסרט 'הכבוד בעבודה,' והוא מספר על החלוצים שמנסים למצוא

מים במטרה לקיים את עצמם. אז מה ציוני כאן?

  • סיפור הצלחה
  • יש הרבה דברים דומים לסרטים שראינו הקודמים – מעט אנשים והתמקדות במכונות והמוזיקה

דומה גם היא, אך יש תיקון של הדברים האלו –הסרט מתחיל עם המכונות ואז בהמשך יש שינוי

ונוצרת קהילה.

  • חוקרי קולנוע רואים בסרט כסיטואציה מינית –
  • בכל העולם רואים את אותה אסתטיקה ואותם דימויים אך בכל מקום נעשים שינויים קטנים ( fine

)tuning כדי להתאים אותם למקום, אך עדיין הכל נעשה במסגרת של סרט תעמולה.

רשימות שחורות: הוליווד בתקופת המלחמה הקרה

אנו מתחילים בחטיבה חדשה שעוסקת בעשור וחצי הראשונים של המלחמה הקרה – מגמות מרכזיות

בהוליווד, ונושאים שקורים בעולם מחוץ להוליווד וביבשות שונות.

 

המלחמה הקרה  קשה לשים את האמצע על מתי התחילה המלחמה הקרה – יש ויכוח אם היא התחילה במלחמת קוריאה ב1950- במלחמת קוריאה, אם במשבר ברלין והרכבת האווירית, אם במאי 1945 עם סיום המלחמה ויש שיגידו שב,1943- שכבר היה ברור שהמלחמה נגד גרמניה תבוא לסיום. זה עניין מורכב, ולצורך הקורס

שלנו נתייחס לסוף 1945 כשהתחיל המאבק הבין-גושי כתחילת המלחמה הקרה. מבחינת תעשיית הקולנוע, נעשות מספר קפיצות גדולות – כניסת הסאונד בסוף שנות ה,20- שימוש הולך

וגובר בצבע בשנות ה40- וכו.'

לאחר 1945 מתחילה תקופה נפלאה עבור הוליווד – מדוע סוף המלחמה הוא זמן טוב לתעשייה?

  • החיים חוזרים למסלולם, והחיילים חוזרים הביתה ורוצים בידור שישכיח להם את זוועות המלחמה
  • יש שווקים חדשים שניתן למכור להם סרטים – כשהעולם מסתדר בין שני גושים, יש שווקים בהשפעה

אמריקאית שרוצים להתבסס שם באמצעות הסרטים. יש מאמץ שנובע מתפיסה של הממשלה שכדי לנצח במאבק החדש צריך להיות ניצחון תרבותי. מבחינת תעשיית הקולנוע זה אידיאלי, ויש שווקים

חדשים שנפתחים – מערב גרמניה, יפן, הודו. זה האינטרס האמריקאי כפי שהממשל מנסח זאת.

 

  • עשר שנים לאחר המלחמה מתחיל עידן שנקרא "הנס הכלכלי," תקופה של צמיחה מהירה לאחר

המלחמה. באמצע שנות ה50- לאנשים יש יותר כסף ויותר פנאי, ומתחילה להיווצר תרבות של פנאי

ולאנשים יש יותר כסף ללכת לסרטים.

 

לתעשיית הקולנוע זה נפלא משום שהם נמצאים שם כדי למלא את החלל, וב1945- מתחיל עשור וחצי של תור זהב של קולנוע הוליוודי. המילה תור זהב עשויה לבלבל, מאחר והוא מתייחס למהלך שנות ה30-

ושנות ה,40- שם יש את הסרטים הקלאסיים.

 

קולנוע הוליוודי שמתייחס באופן ישיר למלחמה הקרה  הסרט שמייצג זאת בצורה המיטבית הוא "השליח ממנצ'וריה" )1962( אשר חותם את התקופה

המדוברת. העלילה של הסרט – יחידה של חיילים אמריקאים במלחמת קוריאה, שנחטפת ע"י הסינים שעושים להם שטיפת מוח שמשכנעת אותם שאחד החיילים מהיחידה שם הציל את כולם ממות בשדה הקרב. לחייל ההוא עושים שטיפת מוח לרצוח את המועמד לנשיאות בארה"ב כדי לתת הזדמנות למועמד אחר שהוא מועמד חלש שנשלט ע"י אשתו, שמטרתה לחסל את הדמוקרטיה האמריקאית ולהכריז על

מצב חירום ולהפוך את ארה"ב לדיקטטורית, שתהיה ידידותית יותר לסינים.

 

סרט זה כולל את המאפיינים הבסיסיים ביותר של המלחמה הקרה בארה"ב. מה יש כאן?

  • קנוניה שמנוהלת ע"י כוחות מבפנים שפועלים בהשפעה חיצונית של הסובייטים
  • מלכה אדומה – מהווה סימבוליקה ושליחה של הסובייטים שנמצא כל הזמן בפריים, והפרספקטיבה

הגדולה בהתחלה נועדה להזכיר לנו שיש משהו שאינו בסדר

  • האישה מוכנה להקריב את הבן שלה ולהקריב את חיי המשפחה, שמהווים חלק מהאתוס האמריקאי
  • כל הקנוניה בלתי גלויה ולא ניתן לזהות אותם – הם נמצאים בתוך החברה והממשל האמריקאי, וזה

הדבר המפחיד ביותר כי האויב נמצא בתוכנו וקשה לזהות אותו.

  • עצם ההפנוט שלו – מקביל לתת מודע בתוכנו שאנחנו לא מודעים אליו ועומד לחסל אותנו

תוכן עניינים

יצירת תרבות של נאמנות לשליט

הרטוריקות האלה חשובות, אפילו יגאל אומר כך, הוא האחרון שיגיד שלא.. אבל גם הפרקטיקה חשובה- אולי אפילו יותר. בפועל- כל המלחמות שתיארנו הונעו על ידי

סולטנות דלהי- 1206-1526

בכל המקומות שהאסלאם התיישב עד אז קראו אחד משני דברים- או שהוא הפך להיות הדת המרכזית בכל האזור או שתוך זמן מה הוא נסוג משם.

הטאנטרה השמאלית

הטאנטרה השמאלית- הראדיקלית- היא עדיין שורדת- יש שושלות של סגפנים יוגים טנטרים שמסתובבים כיחידים בהודו. אך בגדול הטנטרה כולה כמכלול פילוסופי טקסי משולב עברה מהפכה-המהפכה

הפיזיולוגיה היוגית

דיברנו על כך שיש בטנטרה מטפיזיקה לשונית, דיברנו על בולטות הצד הנקבי- האלות ודיברנו על הצד האנטינומי- המתמרד, פורק העול, פורץ הגבולות- טקסים מיניים, אכילת

טנטרות

יש פה קישור ל-2 השכבות הראשונות- מהשכבה הראשונה העצימו והרחיבו את רעיון החיבורים- הקישור בין המיקרוקוסמוס והמקרוקוסמוס ומהשכבה השנייה לקחו והרחיבו והעצימו את רעיון ההנאה

דרום הודו

בסימסטר הזה דיברנו על דרום הודו, על תרבות הסנגם העתיקה של הדרום. על הבהקטי- התפתחה בדרום הודו ואח"כ התפשטה. על המקדש ועל הצ'ולה- המקדש במרכז

יצירת תרבות של נאמנות לשליט

הרטוריקות האלה חשובות, אפילו יגאל אומר כך, הוא האחרון שיגיד שלא.. אבל גם הפרקטיקה חשובה- אולי אפילו יותר. בפועל- כל המלחמות שתיארנו הונעו על ידי

סולטנות דלהי- 1206-1526

בכל המקומות שהאסלאם התיישב עד אז קראו אחד משני דברים- או שהוא הפך להיות הדת המרכזית בכל האזור או שתוך זמן מה הוא נסוג משם.

הטאנטרה השמאלית

הטאנטרה השמאלית- הראדיקלית- היא עדיין שורדת- יש שושלות של סגפנים יוגים טנטרים שמסתובבים כיחידים בהודו. אך בגדול הטנטרה כולה כמכלול פילוסופי טקסי משולב עברה מהפכה-המהפכה

הפיזיולוגיה היוגית

דיברנו על כך שיש בטנטרה מטפיזיקה לשונית, דיברנו על בולטות הצד הנקבי- האלות ודיברנו על הצד האנטינומי- המתמרד, פורק העול, פורץ הגבולות- טקסים מיניים, אכילת

טנטרות

יש פה קישור ל-2 השכבות הראשונות- מהשכבה הראשונה העצימו והרחיבו את רעיון החיבורים- הקישור בין המיקרוקוסמוס והמקרוקוסמוס ומהשכבה השנייה לקחו והרחיבו והעצימו את רעיון ההנאה

דרום הודו

בסימסטר הזה דיברנו על דרום הודו, על תרבות הסנגם העתיקה של הדרום. על הבהקטי- התפתחה בדרום הודו ואח"כ התפשטה. על המקדש ועל הצ'ולה- המקדש במרכז