עליית הקולנוע של ה"אוטר"

שלוש תופעות שמתרחשות במקביל מסוף שנות ה20- ועד תחילת שנות ה40- – כניסת פס הקול והתפתחות הז'אנרים, עליית הקולנוע של ה"אוטר" (במאי הקולנוע כיוצר וכאומן בפני עצמו) ושימוש בקולנוע

כמכשיר תעמולה בתקופה מהפכנית.

 

תור הזהב של הוליווד

בשנות ה30- וה40- הוליווד הופכת למרכז של תעשיית הקולנוע לא רק בארה"ב, אלא גם בעולם כולו. מ- 1927-1928 יש רמייה להגיד שמתחרים בהוליווד מאחר וכל האולפנים נקנו ע"י אולפני הוליווד. בתקופה זו

יש עיצוב של איך קולנוע רווחי צריך להיראות, וחזרה עליו שוב ושוב, שחלקו קשור בהתפתחות הז'אנרים.

 

ז'אנר – מערכת ציפיות שהקהל יודע למה לצפות כשהוא נכנס לסרט מז'אנר מסוים. הוא נוצר מכך שמבקרי קולנוע מסווגים אותו כשייך לז'אנר מסוים – וכך מבקרי הקולנוע, יוצרי הקולנוע והקהל יוצרים מערכת סימביוטית של ציפיות מהסרט. מערכת הציפיות אינה קבועה והיא מתפתחת עם הזמן – מערבון

של שנות ה30- אינו דומה למערבון של שנות ה.50-

 

מערבון – "מרכבת הדואר" )1939(

מאפיינים של מערבון שעולים בסרט:

  • הצילום של הספר המדברי נעשה מאותה זווית כל הסרט למרות שהם מתקדמים במרדף, כדי לסמל

את ה"המקום," שהוא לא רק המקום הנקודתי אלא הרעיון של המקום.

  • האנשים הלבנים צריכים להתמודד בנוף המדברי עם הבעיות של הספר (מול האינדיאנים,) אך גם עם

בעיות חברתיות של בניית הקהילה, שהמרכבה מהווה המיקרו-קוסמוס של החברה האמריקאית.

  • במערבונים רבים מופיע מוטיב ה"טיפוסים" – הדמויות שהן לא בני אדם, אלא ממלאים תפקיד של

טיפוסים – הבנקאי, השריף, הרוצח, והם צריכים לבנות את הקהילה האמריקאית המשותפת שלהם.

  • דמות הזאב הבודד – איש של חוק וסדר, שפועל מחוץ לחוק (בדומה לרינגו, שמגלם ג'ון ווין בסרט.)
  • בסוף מערבון בדרך כלל יש את הקרב האולטימטיבי – הטוב נגד הרע.
  • בסרט מוצגים אינדיאנים רעים (כמו שבט האפאצ'ים) ואינדיאנים טובים (כמו האינדיאני שמארח

אותם,) כדי לא להראות את כולם כרעים.

  • עם התפתחות הז'אנרים, נעשה שימוש של סרטים בז'אנר במטרה להגיד משהו ביקורתי על התפיסה

העצמית האמריקאית – כדוגמת "בצהרי היום." שימוש בכללי הז'אנר כדי להגיד משהו הפוך עליו.

 

מלודרמה – "חלף עם הרוח" )1942(

מאפיינים של מלודרמה שעולים בסרט :

  • בתחילת הסרט (שנעשה ב1942- עם כניסת אמריקה למלחמת העולם השנייה) נעשה הומאז' ל"לידתה

של אומה" (שנעשה במלחמת העולם הראשונה,) במטרה לעשות חזרה למלחמת האזרחים כדי לספר

מחדש משהו על האומה האמריקאית, שהיא אומה אחת.

  • קלוז אפ על פני הגיבורה במטרה להראות את רגשותיה ואת עולמה הפנימי
  • הקצנה – מאפיין חשוב של מלודרמה. יש גודש והכל מועצם – התנועות, התחושות, הצבעים בסרט
  • מלודרמות של אדם ואדמה – תת ז'אנר אירופאי בעיקרו שכולל תמונות ארוכות של טבע יפה ואנשים

שעובדים בו בשלווה, שקיעה על הגבעות וכו.'

  • מוזיקה – כמו הצבעים והרגשות, גם המוזיקה בסרט מועצמת. כיום אנחנו הרבה יותר רגישים לזה,

אבל בתקופה ההיא זה היה קונבנציה.

  • בתקופות של משבר (מלחמות, אסון התאומים וכו)' יש פריחה של מלודרמות – מתוך הסיטואציה

הקשה אנחנו לומדים להתגבר ולחיות עם המצב.

 

פילם נואר – "ביטוח כפול" )1944(

מאפיינים של פילם נואר שעולים בסרט:

  • דמות ראשית מפוקפקת שמספרת את הסיפור. בד"כ בלש פרטי שהולך לגלות את הפשע, שהוא

הקורבן

  • משחקים של אור וצל – יוצרי הז'אנר יצרו רבים מהסרטים האקספרסיוניסטיים בגרמניה לפני ,1933

והמשיכו להתכתב עם התאורה גם בסרטי הפילם נואר ויצרו אסתטיקה של שימוש בחללים אפלים

  • סגנון דיבור מיוחד – שפה מחוספסת אך מאד מליצית שבה משתמש הגיבור

 

  • מיקום הסרט נעשה לרוב במשרדים – מקומות שבו החברה אמורה לתפקד ולהתנהל בצורה טובה –

משרדי שוטרים, חברות ביטוח וכו,' ושם קורים הדברים האפלים הגרועים ביותר.

  • דמות ה"פאם פטאל" – האישה המפתה שגורמת לגיבור או לאנשים סביבו למות ויוצאת מזה משלום.

טיפוס הפאם פטאל לא הומצא כאן, אך הוא מקבל את המקום המרכזי בז'אנר הזה.

  • נוצר ע"י בילי ווילדר, שברח מגרמניה להוליווד עם עליית הנאצים לשלטון. כשהגיע לא ידע מילה

באנגלית, ולאחר שנתיים כתב את הדיאלוגים השנונים ביותר בסרטים ההוליוודיים.

תוכן עניינים

המודל התודעתי

המודל התודעתי- התודעה שלנו שמרגישה לפעמים מופרדת ומפוצלת, ויש שאיפה להפוך אותה למשהו אחיד, קוהרנטי. בשני המודלים יש אלמנט של קורבן, אלימות. גם פרושה מתפרק

כדאי לדעת
פרסום כתבות באתרים מובילים

מעידן בו עסקים מעטים מאוד יכלו ליהנות מחשיפה רחבה מול קהל היעד שלהם, הגענו לעידן בו כל אחד יכול ועד כמה שזה נשמע רומנטי, במובנים

כדאי לדעת
פרסום באתרי תוכן

אתר אינטרנט ולא משנה באיזה תחום הוא עוסק נחשב לעסק לכל דבר ועניין. צריך לטפח אותו, לדאוג לו, להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק

כדאי לדעת
כתבה שיווקית

אחד המושגים היותר מדוברים ואנו מתעסקים בו כמעט בכל תחום שקיים הוא שיווק. היום, כמעט כל בעל עסק עושה שימוש בשיווק במטרה לפרסם ולחשוף את

כדאי לדעת
פרסום מאמרים באתרים

קיים קשר ישיר בין פרסום מאמרים באתרים לבין קידום אורגני לבין שיווק ופרסום האתר או העסק שלנו ברשת האינטרנט. תוכן איכותי הוא אחד הקריטריונים הכי

כדאי לדעת
קישורים לקידום אורגני בגוגל

כל שמתעסק קצת באינטרנט, בשיווק ופרסום בדיגיטלי ודאי שמע את המושג קידום אורגני או SEO. כדי שתוכלו להבין בצורה יסודית מה זה אומר קישורים לקידום

המודל התודעתי

המודל התודעתי- התודעה שלנו שמרגישה לפעמים מופרדת ומפוצלת, ויש שאיפה להפוך אותה למשהו אחיד, קוהרנטי. בשני המודלים יש אלמנט של קורבן, אלימות. גם פרושה מתפרק

כדאי לדעת
פרסום כתבות באתרים מובילים

מעידן בו עסקים מעטים מאוד יכלו ליהנות מחשיפה רחבה מול קהל היעד שלהם, הגענו לעידן בו כל אחד יכול ועד כמה שזה נשמע רומנטי, במובנים

כדאי לדעת
פרסום באתרי תוכן

אתר אינטרנט ולא משנה באיזה תחום הוא עוסק נחשב לעסק לכל דבר ועניין. צריך לטפח אותו, לדאוג לו, להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק

כדאי לדעת
כתבה שיווקית

אחד המושגים היותר מדוברים ואנו מתעסקים בו כמעט בכל תחום שקיים הוא שיווק. היום, כמעט כל בעל עסק עושה שימוש בשיווק במטרה לפרסם ולחשוף את

כדאי לדעת
פרסום מאמרים באתרים

קיים קשר ישיר בין פרסום מאמרים באתרים לבין קידום אורגני לבין שיווק ופרסום האתר או העסק שלנו ברשת האינטרנט. תוכן איכותי הוא אחד הקריטריונים הכי

כדאי לדעת
קישורים לקידום אורגני בגוגל

כל שמתעסק קצת באינטרנט, בשיווק ופרסום בדיגיטלי ודאי שמע את המושג קידום אורגני או SEO. כדי שתוכלו להבין בצורה יסודית מה זה אומר קישורים לקידום