קולנוע הגל החדש

הסיפור מתרחש במאה ה,12- נעשה בתקופה היסטורית מדומיינת שתאפשר לבמאי לומר דברים באופן פחות זהיר ולהעביר ביקורת באופן מנותק מהמציאות. ההתייחסות לחורבן של התרבות, קריסת הסדר החברתי ותחושה כללית שהכל משתנה ונהרס – למעשה מדבר על תקופת ההווה כשהסרט יוצא. יש כאן

משל וביקורת על יפן העדכנית, שקרסה לחלוטין ב.1945-

הסרט בעל מאפיינים אקזיסטנציאליסטיים, מתייחס לקטסטרופה של המלחמה ולדברים שקרו לאחריה.

 

בסרט "לה דולצ'ה ויטה" )1960( שביים הבמאי האיטלקי פליני, יש מעבר בין הדברים שראינו עד כה לקולנוע של השנים שלאחר מכן. מתחיל מסרטי ההריסות ומתקדם לעבר העתיד והבנייה. יש כאן אימג' אחד שמראה את כל האמירה של הסרט – המעבר בין דת לשעשועים ובידור זול. סרט שנותן את הנושא של חוסר משמעות – הסרט אפיזודי, גיבור הסרט הוא במאי פפראצי שמחפש רכילויות והוא יודע שאין משמעות למעשיו. אין עולם ערכים שניתן להזדהות איתו, עוברים מדבר לדבר וכשנדמה לנו שהגענו למצב הנכון ולמציאת הגאולה הוא מתברר כמשהו אחר. כאן ברור שמדברים על המציאות העכשווית, וכל

הסיפור של חוסר ערכים וחוסר משמעות קשור לעובדה שעברנו את תהליך האמריקניזציה. הפולחן של פעם הפך לתרבות בידור מאד שטחית. אם בשנים שלפני כן אנו רואים סרטים שרומזים לקריסת

המערכות השלטוניות והערכיות, כאן כבר נראה סרט שנוטע את זה במציאות העכשווית –לאחר עשור וחצי של המלחמה הקרה ושל אמריקניזציה של המקומות שבהם הם חיים, יש קולנוע שמנסה להתמודד

 

עם זה בצורה ישירה גם בכך שישנה את האסתטיקה הקולנועית של הוליווד וימרוד בה, וגם כשהוא ינסה

להביא רעיונות חדשים נגד הפרדיגמה המערבית שמסבירה את כל הדברים.

 

 

קולנוע :"החדשים גלים"                              

 

היום יהיה השיעור השלישי שעוסק בקולנוע מחוץ להוליווד, שמתפתח כאלטרנטיבה לקולנוע ההוליוודי של התקופה – גם אלטרנטיבה מבחינה רעיונית לסדר החדש שיש בזמן המלחמה הקרה ולהוליווד

המייצגת את אמריקה במלחמה הקרה; וכן אלטרנטיבה למסורת האסתטית. לפני שבועיים דיברנו על ניסיון ליצור מסגרות ז'אנר אלטרנטיביות, שבוע שעבר ניסיון ליצור תצורות חדשות של קולנוע. והיום נתקדם לשנות ה50- המאוחרות ושנות ה60- ונעבור שלב למרד שמנסה למרוד ברעיונות הבסיסיים ביותר של הקולנוע – של נרטיב, סיפור קולנועי, אם אפשר בכלל לספר את הסיפור

הקולנועי. ראינו ניצנים של זה ב"רשומון," אך הסרטים של היום מציבים את זה ברמה אחרת.

 

קהל היעד אליו פונים הסרטים צריך להרגיש לא בנוח אך ליהנות מהיופי של הסרטים – להרגיש שהוא

צריך להיות על הקצה של הכיסא אך במקביל ליהנות מהאסתטיקה של הסרט.

 

הסרט "המדבר האדום" )1964( שביים אנטוניוני. הדבר היחיד שאנחנו יודעים לגבי הסצנה שראינו בסרט

הוא שהגיבורה נשואה למנהל מפעל, והבחור עובד במפעל כמהנדס. מה דומה בסרט לסרט "יצרים:"

  • הדיאלוג שלא מוביל לשום דבר – השיחה עוברת מנושא לנושא, בין תשובות לא קשורות לשאלות.

למה זה נעשה? יש כאן רצון ללכת נגד קונבנציות קולנועיות – ידיעה איך נראה דיאלוג בקולנוע,

וניסיון לשנותו. סרט שמנסה להגיד שאין לנו אינטראקציה אנושית ויכולת לדבר אחד עם השני.

  • "המדבר האדום" הוא המקום של קבוצה חברתית מאד מסוימת – בורגנים תעשיינים, מהנדסים

ונשותיהם שחיים את חיי החברה שלהם. לכן הדברים מקבלים מימד של ביקורת חברתית – ניסיון לבקר קבוצה חברתית בורגנית מסוימת. לא הבורגנות באופן כללי – אלא הבורגנים בסוף שנות ה50- ותחילת שנות ה.60- בכוונה לבורגנות שצומחת אחרי המלחמה ולאחר קריסת המערכות הטוטאלית

במלחמה, שאז צומח מעמד ביניים עשיר שעובר אמריקניזציה, שמאבדת את הייחודיות המקומית.

בורגנים אלו עסוקים רק בעצמם ובמה הם יקנו בהמשך, העבר לא מעניין אותם.

  • כל הסרט סובב סביב הסתרה של עבר – שכחה טוטאלית של אסון שקרה לנו בעבר, שבאופן אלגורי

מתייחס לתקופות חשוכות יותר באיטליה.

  • אנטוניוני הוא מאותם במאים שמתחיל לעבוד בתקופה הפאשיסטית תחת מוסוליני, ועבד גם בצרפת

הכבושה תחת הנאצים, ולכן הסרט הוא באיזשהו מגיע ממקום מאד אישי. ניתן לעשות את זה רק אם

שוברים את כל הקונבנציות הרגילות של סרטים. יש לסרט קהל יחסית גדול.

 

הסרט "יצרים" Up( )Blow שביים אנטוניוני ב.1965- השאלה המרכזית בסרט היא האם הוא באמת ראה

את הרצח ואת הגופה, שהוא צילם בתמונות?

  • בסצנת הסיום האמירה היא שזה לא משנה – זה תלוי במה שהוא מאמין.
  • צלם אמור לתעד את המציאות, אך יש כאן אמירה בעצם הצילום בסצנה שעוקב אחרי הכדור טניס,

שלמעשה לא קיים. מה שלא ברור אם הוא קיים באמת או לא. בסוף כשהוא לוקח את הכדור הדמיוני

הוא מניח את המצלמה.

תוכן עניינים

המודל התודעתי

המודל התודעתי- התודעה שלנו שמרגישה לפעמים מופרדת ומפוצלת, ויש שאיפה להפוך אותה למשהו אחיד, קוהרנטי. בשני המודלים יש אלמנט של קורבן, אלימות. גם פרושה מתפרק

כדאי לדעת
פרסום כתבות באתרים מובילים

מעידן בו עסקים מעטים מאוד יכלו ליהנות מחשיפה רחבה מול קהל היעד שלהם, הגענו לעידן בו כל אחד יכול ועד כמה שזה נשמע רומנטי, במובנים

כדאי לדעת
פרסום באתרי תוכן

אתר אינטרנט ולא משנה באיזה תחום הוא עוסק נחשב לעסק לכל דבר ועניין. צריך לטפח אותו, לדאוג לו, להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק

כדאי לדעת
כתבה שיווקית

אחד המושגים היותר מדוברים ואנו מתעסקים בו כמעט בכל תחום שקיים הוא שיווק. היום, כמעט כל בעל עסק עושה שימוש בשיווק במטרה לפרסם ולחשוף את

כדאי לדעת
פרסום מאמרים באתרים

קיים קשר ישיר בין פרסום מאמרים באתרים לבין קידום אורגני לבין שיווק ופרסום האתר או העסק שלנו ברשת האינטרנט. תוכן איכותי הוא אחד הקריטריונים הכי

כדאי לדעת
קישורים לקידום אורגני בגוגל

כל שמתעסק קצת באינטרנט, בשיווק ופרסום בדיגיטלי ודאי שמע את המושג קידום אורגני או SEO. כדי שתוכלו להבין בצורה יסודית מה זה אומר קישורים לקידום

המודל התודעתי

המודל התודעתי- התודעה שלנו שמרגישה לפעמים מופרדת ומפוצלת, ויש שאיפה להפוך אותה למשהו אחיד, קוהרנטי. בשני המודלים יש אלמנט של קורבן, אלימות. גם פרושה מתפרק

כדאי לדעת
פרסום כתבות באתרים מובילים

מעידן בו עסקים מעטים מאוד יכלו ליהנות מחשיפה רחבה מול קהל היעד שלהם, הגענו לעידן בו כל אחד יכול ועד כמה שזה נשמע רומנטי, במובנים

כדאי לדעת
פרסום באתרי תוכן

אתר אינטרנט ולא משנה באיזה תחום הוא עוסק נחשב לעסק לכל דבר ועניין. צריך לטפח אותו, לדאוג לו, להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק

כדאי לדעת
כתבה שיווקית

אחד המושגים היותר מדוברים ואנו מתעסקים בו כמעט בכל תחום שקיים הוא שיווק. היום, כמעט כל בעל עסק עושה שימוש בשיווק במטרה לפרסם ולחשוף את

כדאי לדעת
פרסום מאמרים באתרים

קיים קשר ישיר בין פרסום מאמרים באתרים לבין קידום אורגני לבין שיווק ופרסום האתר או העסק שלנו ברשת האינטרנט. תוכן איכותי הוא אחד הקריטריונים הכי

כדאי לדעת
קישורים לקידום אורגני בגוגל

כל שמתעסק קצת באינטרנט, בשיווק ופרסום בדיגיטלי ודאי שמע את המושג קידום אורגני או SEO. כדי שתוכלו להבין בצורה יסודית מה זה אומר קישורים לקידום