רבקה – אלפרד היצ'קוק

עליית ה"אוטר"  בתקופת תור הזהב הסרטים נעשים בקבוצה – הסרטים נכתבים באופן ראשוני ע"י תסריטאים, ולאחר

מכן הם מועברים לתסריטאים נוספים שמפתחים ומעשירים את הטקסט, ומי שפנוי מביים את הסרט. סרטים כמו "ביטוח כפול" משנים את פס הייצור שבה יוצרו סרטים לפני כן, ושם מתחילים להסתכל על הבמאי כיוצר בפני עצמו. התחיל לראשונה באירופה, בה מתחילים להסתכל על הבמאי כמי שיש לו שליטה

מיוחדת על התוצאה, כאומן שמביא את החזון שלו ליצירת הסרט.

 

הסרט "רבקה" של אלפרד היצ'קוק

הגאונות של היצ'קוק מתבטאת בשימוש באמצעים קולנועיים:

  • השימוש בחללים ובצילום, באופן שמראה שהיא מאד קטנה לעומת הבית העצום. היא הולכת כפופה

ובצמוד לקירות, יוצרת תחושה שהיא לא שייכת לשם והיא מרגישה מאד לא נוח. ללא התקדמות

בעלילה, אנחנו יכולים להבין את החרדה והפחד שלה ושזה הולך לקראת אסון.

  • תחושת הליכה לקראת אסון – סיפור שמשהו הולך לקראת אסון למרות שהוא על פניו נורמלי מאד

נפוץ אצל היצ'קוק – הוא מרגיל את הצופים להבין שמשהו הולך להישבר, לדוגמא רואים בהדגשה את

הפסל ולאחר כמה דקות הוא נשבר.

  • שימוש טוב במוזיקה, שמלווה אותנו ומבהירה לנו שאסון ממשמש ובא.
  • הקפדה מדוקדקת על פרטים – כל דבר נעשה עם מחשבה והוא לא משאיר שום דבר ליד המקרה.

 

הסרט "האזרח קיין" של אורסון וולס

  • סרט יוצא דופן מאחר והוא לא מתאים לשום ז'אנר שראינו לפני כן
  • הסרט כל הזמן משחק עם הצופים ויש המון סימבוליות בפרטים הקטנים – התחלה עם שלט של "אין

מעבר," אך הסרט נכנס פנימה ומספר לנו על האדם.

  • הסרט מצליח לחבר את הצופה לסיפור ולגרום לו להיות מעורב. הרעיון שיש כאן חידה והסיפור

שאנחנו מתקרבים אליה אך מתרחקים מלמצוא את התשובה עובד על הצופים באופן טוב. הוא סומך

על הצופים שיצליחו לעקוב למרות הקפיצה בזמן, וזו אחריות הצופים לחבר את הפאזל של הסיפור.

  • אמירה על אמת ועיתונות – הקבלה מאחר והסרט מדבר על עולם העיתונות ואיך הם מספרים את

האמת, ואת סוף הסיפור רק הצופים מגלים, ולא העיתונאי. מהווה גם סמל לסרטים ולניסיון לתעד

את המציאות. סרט אולטימטיבי על מה יכול קולנוע לעשות – סרט רפלקסיבי.

  • משחק עם הרבה אמצעים קולנועיים – שינוי זווית המצלמה, עריכה. הייתה לזה השפעה עצומה על

קולנוענים בתקופה ועל במאים שהתחילו לראות בעצמם כיוצרים, וכן גם על יוצרי קומיקס.

 

ראשוני האנשים שנחשבים ל'אוטר' הם אורסון וולס ואלפרד היצ'קוק, אך הכותבים בעיתוני קולנוע בשנות ה50- וה,60- מתייחסים ליוצרים כמו מונאו (יוצר נוספרטו) כאל ה'אוטר' אולטימטיבי. היום

מדברים גם על גריפית, יוצר 'לידתה של אומה,' כאל יוצר מוקדם שהביא את החזון שלו במציאות. בשנים האחרונים יש תנועת נגד, שבהם חוקרי קולנוע טוענים שיש הגזמה בייחוס המשקל לרעיון

ה"אוטר," מאחר ולהסתכל על סרט קולנוע, שהוא מכלול של מרכיבים רבים ושל עבודה מאומצת של אנשים רבים, כיצירה של אדם אחד זה לעשות רדוקציה לסרט הקולנוע, ולייחס דברים לא נכונים לאותם

במאים.

 

המהפכה בשירות קולנוע – 6 שיעור                                             

 

תעמולה – יצירת סרט במטרה מכוונת לשנות ולהשפיע על דעת הקהל ע"י מוסדות, בעלי הון או תנועות כלשהן. לעיתים קרובות מישהו מממן את הסרט לצורך קידום מטרה מסוימת. העובדה שיצירה נעשית כתעמולה לא סותרת שאין לו איכויות בפני עצמו. ניתן לזהות את היסודות האידיאולוגיים שעומדים

בבסיס היצירה, ובאותו זמן גם להעריך אותה מבחינה אסתטית. תעמולה נתפסת כדבר שלילי, אך מדובר

בקידום האמת שהיוצר מאמין בה, בפתיחת העיניים של הצופים כדי לשכנע.

 

במלחמת העולם הראשונה נופל האסימון שצריך לשכנע את ההמונים לגיוס למחמה הטוטאלית, ונוצרת ההבנה שקולנוע הוא אמצעי תעמולה מאד יעיל. נעשים מס' ניסיונות, אך לוקח עוד עשור עד שתנועות

אידיאולוגיות חדשות מבינות שכדי לעשות תעמולה יש להמציא שפה ויזואלית ואסתטית חדשה.

 

החלוצים בנושא הם יוצרי הקולנוע הסובייטי – אייזנשטיין, ורטוב, פודובקין. יוצרים אלו רואים בעצמם כתנועה חדשה בעלת אידיאולוגיה שלא הייתה לפני כן, ובעיניהם האסתטיקה שהייתה קיימת בסרטים היא של הבורגנים. בנוסף לכך, בתפיסה המרקסיסטית קיים מוטיב התודעה הכוזבת (ההמונים לא

הולכים איתם כי יש להם תודעה כוזבת,) ולכן היה צורך לשנות את האסתטיקה ואת האמצעים

הקולנועיים לטובת המסרים שהם רוצים להעביר.

תוכן עניינים

מדע הניוטוני

בשני האירועים האלה אנו מוצאים ויכוח על מה זה מלוכה. היא נעשית משהו יותר אנושי. עדיין אנשים מאמנים בקשר עם האל של המלך, המגע המרפא

שחרור מהמדע

שחרור. החופש האנושי נובע מקבלת מרות התבונה. אני חופשי בגלל שאני מכיר את כל הסיבות שאני רוצה לעשות א' ולא ב.' משום שאני מודע להכרח.

היסטוריה אינטלקטואלית

1687 ניוטון מפרסם את ספרו והוא הופך להיות מהר ספר שכולם מדברים עליו ודנים בו ותוך שנים ספורות הספר הזה, בצורה כזו או אחרת, הוא

ההגמוניה הישראלית

הסרט "הגלולה" ,)1968( נעשה ע"י קבוצת יוצרים מקומית, מצולם בישראל, וכולל מאפיינים מקומיים – שפה עברית, איש חרדי, עצי זית ברקע. האם זה חלק מקולנוע

הריאקציה של הדור החדש

הריאקציה של הדור החדש  בניגוד לדור הישן שביים את אקסודוס ולורנס איש ערב, שעשה קולנוע בהוליווד כבר משנות ה,30- והיגר בד"כ מגרמניה ומאוסטריה, עכשיו נדבר

מדע הניוטוני

בשני האירועים האלה אנו מוצאים ויכוח על מה זה מלוכה. היא נעשית משהו יותר אנושי. עדיין אנשים מאמנים בקשר עם האל של המלך, המגע המרפא

שחרור מהמדע

שחרור. החופש האנושי נובע מקבלת מרות התבונה. אני חופשי בגלל שאני מכיר את כל הסיבות שאני רוצה לעשות א' ולא ב.' משום שאני מודע להכרח.

היסטוריה אינטלקטואלית

1687 ניוטון מפרסם את ספרו והוא הופך להיות מהר ספר שכולם מדברים עליו ודנים בו ותוך שנים ספורות הספר הזה, בצורה כזו או אחרת, הוא

ההגמוניה הישראלית

הסרט "הגלולה" ,)1968( נעשה ע"י קבוצת יוצרים מקומית, מצולם בישראל, וכולל מאפיינים מקומיים – שפה עברית, איש חרדי, עצי זית ברקע. האם זה חלק מקולנוע

הריאקציה של הדור החדש

הריאקציה של הדור החדש  בניגוד לדור הישן שביים את אקסודוס ולורנס איש ערב, שעשה קולנוע בהוליווד כבר משנות ה,30- והיגר בד"כ מגרמניה ומאוסטריה, עכשיו נדבר