הבודהיזם

  • פעולה נכונה
  • מחיה נכונה
  • מאמץ נכון
  • תודעה/מודעות נכונה
  • ריכוז נכון

בכל אחד  משמונת הסעיפים יש אלמנט מובהק של מנתינות- פיזית ורגשית. לא מחפשים סגפנות קיצונית אך גם יש להיזהר שלא להתמסר לתענוגות חיי העולם הזה. יש צורך במשמעת, ועל מנת להשתחרר מהסבל יש צורך להיות נזיר, יש דרך מתוות של התנהגות- כללים, סייגות שעל פיהם יש לפעול.

כל התובנות וההמלצות נובעות מנסיונו של הבודהה, הוא לא למד את זה מאף אחד ולא מחפש אסמכתא טקסטואלית. הבודהיזם שלל את הוודה- הוא לא מקבל את זה שהוודה היא האמת והסמכות העליונה. גם הבודהה אינו סמכות עליונה, לא צריך להאמין לו אלא לבדוק בעצמו. הסמכות היא סמכות אישית, אקספירמנטלית, לא טקסטואלית.

הברהמין האמיתי אינו הבהרמין הוודי אלא המואר, זה שיודע.

Anicca- הבודהה רואה שבעולם אין שום דבר יציב, הכל בר חלוף. הסבל נובע מהרצון שלנו לעצור את הזרימה, להשיג יציבות. אפילו העצמיות אינה יציבה.

Anatta- אין האטמן, ההינדיהיזם זה דת של "יש" מאמינים בהוויה קיימת, אלוהית, נצחית בעולם. הבודהיזם מכחיש את זה. במקום האטמן- התשתית האלוהית היציבה והנצחית הבודהיזם מדבר על 5 המצרפים:

  1. הצורה החיצונית- רודה
  2. התחושות- וודנה
  3. הכרה בסיסית- סמיה
  4. תבניות מנטליות/מחשבתיות-
  5. מודעות

5 המרכיבים האלה ביחד מהווים סוג של יישות שאנחנו בטעות מזהים אותה כסוג של "אני". בעיני הבודהיזם ה"אני" הזה הוא סוג של אשליה. אוסף פריטים

כאשר מפסיקים להשקיע אנרגיה ב"אני" השקרי הזה ובתאוות וברצונות נפתח מרחב ריק, עם אינסוף אפשרויות. יש הקלה תודעתית ונפשית

מעבר לתפיסה הפילוסופית הבודהיסטית יש מערך שלם של ממסד- מסדרי נזירות, קשר עם השלטון, מסיונריות וכד'.

הבודהיזם משתמש הרבה בדימוי הדיאגנוסטי. כולנו סובלים מאותה מחלה ולכן הבודהה מציע לכולם אותה תרופה.

הבודהה מדבר על 3 אבני החן- 3 היסודות של הדת/דרך החיים הזאת

בודהה- האיש שאיבחן את המחלה שכולנו סובלים ממנה.

דהרמה- הדרך שהוא יבחן, מוצגת בדרשה שלו. הבודהיזם היא דת מורדת. בודהה עושה פה שימוש חתרני במילה. הדהרמה מופיע הרבה בכתבים, בהקשר של הקרבנות- חובות המקריב. בהינדוהיזם יש מספר דהרמות, ויש דהרמות שונות לכל אדם/תקופה וכד'. הבודהה אומר שיש דרך אחת שמתאימה לכולם.

סינגהה- מסדיר את התנהלות הקהילה- הסביבה התומכת בחולה. הקים מסדר נזירים, קבע כללים למי יכול להצטרף, מה הדברים שיש לקבל על עצמך. הvinaya- הלכות הנזירים הוא אחד ה"סלים" שמשפיע על התרבות הפאלית. הוא מספר לנו למה הבודהה הגיע למסקנה שצריך להגדיר חוק מסויים- היה וויכוח/מקרה וכד'

כאשר הבודהה ישב במדיטציה הוא קיבל זכרון של כל הגלגולים הקודמים שלו. הרבה מהסיפורים מדברים לא על הסיפור המסורתי של הבודהה בלידתו האחרונה אלא על הבודהה בגלגוליו הקודמים. אחד הסיפורים מדבר על הבודהה כנסיך, אשר ישב על ברכי אביו בזמן שערך משפטים. הרבה מהסיפורים מדברים על כך שלבודהה היתה תודעה כבר מלידתו. בזמן שראה את אביו סמרו שערותיו והוא לא רצה להיות גם מלך ולשפוט כיוון שזכר שבגלגול קודם היה מלך ושפט אנשים ונענש על כך. כדי לא להגיע לכך ממעמיד בודהה פנים של חרש-אילם. משפחתו חושדת שיש איזו בעיה ולכן מענה אותו על מנת שידבר. אביו מחליט להיפטר ממנו ושולח אותו עם מחסל למקום שריפת הגופות. שם פותח הבודהה את פיו ומספר את משנתו. המחסל משתכנע ואח"כ גם הוריו ולבסוף כל העיר (למעט השיכורים). הסיפור הזה מציג את מוסד המלוכה כסותר את דרך הבודהיזם. גם סיפור חייו של הבודהה מציג זאת כך. עם זאת להרבה מהמלכים היה קשר פרגמטי עם המלוכה. למשל- יש הלכה שאסור לקבל חיילים למסדר כיוון שהמלך חשש שכל חייליו ינטשו אותו. הבודהיזם ניהל עצמו מול מלכים בחיבור אליהם. היתה אז תחרות כלכלית-פוליטית על חסדי השלטון והבודהיזם השתתף בתחרות ובד"כ ניצח בה ואף פיתח תלות כלכלית בשלטון. הרבה מהסמלים של בודהה (שמשיה, גלגל) הם סממנים של מלוכה.

בדרך לא ממש ברורה אשוקה תפס את השלטון, לפי הטקסטים הבודהיסטים על ידי כך שהרג את כל אחיו ואת כל מי שקשור אליהם ויכול לאיים על שלטונו. יש הטוענים שזה לא סיפור אמיתי ונועד רק להעצים את סיפור החזרה בתשובה של אשוקה.

בקלינגה, אזור בדרום מערב הודו השאיר אשוקה כתובת אבן ענקית מדברת על כך שלמד את הדרהאמה וחש חרטה על ההרג והמלחמות שגם להם ובעיקר על הפגיעה בבהרמינים ובשרהאמינים. יש עוד סדרה שלמה של כתובות שמשאיר אשוקה. כולם מושפעים מאוד מהדרך הבודהיסטית, מדבר גם על הצורך בהפסקת הקורבנות והצמחונית על מנת שלא לפגוע בבע"ח. הוא מנסה להפיץ את הדת החדשה.

אשוקה מצד אחד מפיץ את הבודהיזם אבל מצד שני לא הופך להיות נזיר בודהיסט. הוא ממשיך לשלוט, הוא גם לא מוותר על הבירה שלה, אשר על פי הכתובת הוא מתחרט על כיבושה.

למרות שברור לנו שאשוקה היה עסוק בהפצת הבודהיזם, קרא להפסקת הקרבנות וכד' בכתובות שלו לא מופיעות בכלל האמיתות, לא מופיעה הדרך המתומנת וכד'. מי שכן מופיע זה כל הזמן הברהמינים והשרהמינים. נראה כאילו הוא מנסה ליצור ממלכה עם הסכמה רחבה, נוחה ומקובלת על מחנה משותף רחב.

תוכן עניינים

הקונגרס מנהל מאבק

גם הקונגרס, שבראשו עמד גנדי מנהל "ריקוד" דומה- הקונגרס מנהל מאבק מסוים, נותן איזושהי הבטחה לנתינים ההודים- מרחיב את הזכויות שלהם ואת העצמאות שלהם. הקונגרס

אופיו של גנדי

סתירה ראשונה באופיו של גנדי- הוא כתב המון באותה תקופה, הוא עסק רבות באפליה ההודית אבל כמעט לא מזכיר את השחורים, וגם כאשר הוא כן

מנהג הסיטה

מנהג הסיטה הופך להיות אחד הנושאים העיקריים בשיח בהודו באותה תקופה. בכלל כל נושא הנשים הופך להיות מרכזי. גם שאלת האלמנות- לא רק האם ישרפו

הרפורמיסטים ההודים

הפקידים הבריטים של חברת הסחר מאמצים בחום את התפיסות האלו, כך התחושה היא לא שהם משתלטים על הודו למטרות כלכליות של בריטניה תוך כדי ניצול

מחקר של סינדיה טאלבוט

יש לנו את הטקסטים הברהמינים שיוצרת תיאוריה על המציאות אך היא לאו דווקא תיאור אמין של המציאות והיא גם מובאת מנקודת המבט הברהמינית, שמובן שלהם

מערכת סגמנטרית

המערכת הזאת היא מערכת סגמנטרית (מונח שנקבע בידי אנתרופולוג אנגלי, על סודן בכלל)- דוג': יש שני סוגים של ברהמינים טמילים- aiyar- בד"כ עובדים את האל

הקונגרס מנהל מאבק

גם הקונגרס, שבראשו עמד גנדי מנהל "ריקוד" דומה- הקונגרס מנהל מאבק מסוים, נותן איזושהי הבטחה לנתינים ההודים- מרחיב את הזכויות שלהם ואת העצמאות שלהם. הקונגרס

אופיו של גנדי

סתירה ראשונה באופיו של גנדי- הוא כתב המון באותה תקופה, הוא עסק רבות באפליה ההודית אבל כמעט לא מזכיר את השחורים, וגם כאשר הוא כן

מנהג הסיטה

מנהג הסיטה הופך להיות אחד הנושאים העיקריים בשיח בהודו באותה תקופה. בכלל כל נושא הנשים הופך להיות מרכזי. גם שאלת האלמנות- לא רק האם ישרפו

הרפורמיסטים ההודים

הפקידים הבריטים של חברת הסחר מאמצים בחום את התפיסות האלו, כך התחושה היא לא שהם משתלטים על הודו למטרות כלכליות של בריטניה תוך כדי ניצול

מחקר של סינדיה טאלבוט

יש לנו את הטקסטים הברהמינים שיוצרת תיאוריה על המציאות אך היא לאו דווקא תיאור אמין של המציאות והיא גם מובאת מנקודת המבט הברהמינית, שמובן שלהם

מערכת סגמנטרית

המערכת הזאת היא מערכת סגמנטרית (מונח שנקבע בידי אנתרופולוג אנגלי, על סודן בכלל)- דוג': יש שני סוגים של ברהמינים טמילים- aiyar- בד"כ עובדים את האל