שישה מאפיינים אנליטיים של הטנטרה

שישה מאפיינים אנליטיים של הטנטרה (בשום גילוי ספציפי לא נמצא את כולם, אך הלו המאפיינים)

  1. לפני כל דבר אחר ומעל כל דבר אחר זו מטפיזיקה לשונית- זה מדע השפה. כיום חושבים בעיקר על הפולחנים המיניים, הפורנוגרפיים- זו בנאליזציה של הטנטרה. לפני זה ולפני הכל יש לנו שפה- הקולות של היקום. פגשנו כבר את האלה vac שהיא השפה. קולות היקום. פחות המשפטים הדיסקורסיביים אלא איזה דחף מוזיקלי להביע את עצמך, היקום הוא כל-כולו מייתרים רועדים, זמזום היקום. הטנטרה היא סוג של מחקר מסוים, אמפירי של השפה במעמקיה הכי עשירים- השפה היא היקום והיא התודעה. השפה היא גם בעלת זהות מגדרית ומינית (כמו כל דבר בעולם)- הטנטרה היא סוג של מטפיזיקה לשונית שיש לה באופן ספונטני וטבעי גם מאפיינים מיניים. דוג'- ניקח את מאפייני השפה הסנסקריטית- יש בשפה 51 הגאים, לכל אחד מהם יש סימן. זה חשוב כי בטנטרה גם לצורה הגרפית של ההגד יש משמעות, לא רק לאוראלי- כמו קודם, אלא גם לכתוב. יש גם 16 תנועות שהם החיים עצמם- התנועה היא זרימה חופשית של האוויר בחלל הפה. אין סתימה של עיצורים, שהם עוצרים, הם המוות- גם הוא חלק מהחיים ולכן גם לזה יש חשיבות ומשמועת אך בדרגה נמוכה יותר. בכל הגד שאנו אומרים יש מתח בין הרצון הספונטני להתבטא לבין איזו התנגדות לרצון הזה. זה יוצר איזשהו מתח שמתבטא ב-spanda- מתח, רעד. השפה היא תחילת היקום- האל השמיע מעין הנחה כאשר ראה את העולם שעתיד להבנות והשמיע קול התפעמות- אין משהו שהוא לא שפה ומשהו שהוא לא תודעה.
  2. עניין בחלק הנקבי של היקום- שאקטי- האלה. לפעמים הטנטרה נקראת שאקטיזם. יש עניין בחלק הנקבי של היצירה, של היקום. אבל גם באלות למיניהן- אלות מקומיות (החלוקה לזכרי ונקבי שונה מהתפיסה המערבית- למשל הנקבה היא האקטיבית והזכר הוא הפסיבי) בדרום הודו יש אלות טנטריות מפורסמות יש מקדשים של אלות הצמאות לדם וזרע (התחיל כנראה מאותו זרם אזוטרי בהתחלה).
  3. הצד האנטינומי, המהפכני, החתרני, המתמרד- אנחנו מדברים בעיקר על הטנטרה השמאלית, אבל יש אלמנט של זה בטנטרה באופן כללי. 5 ביטויים- אוכלים בשר, דג, שיכר- אלכוהול עד שוכרה, דגן המשמש כנראה ליצירת שיכר, וזיווג מיני- כאקט פולחני- עם אישה מהקסטה הנמוכה ביותר, הטמאה, כאשר היא בתקופת הווסת שלה- אלו הדברים הכי נוראיים וטמאים שיש. למה עושים את זה? יש איזושהי קרבה בהודו בכלל, לא רק בטנטרה בין הטמא לטהור, הם לא מדכאים את הטמא אלא מקדשים אותו ויש פה סוג של "קיצור דרך". זו נשמעת דת פורקת עול אבל יש בה דווקא היבט סגפני- לזכר אסור להגיע לאורגזמה, אסור לו לשפוך את הזרע. אם הוא רואה שהוא שפך את זרעו, יש תרגולת יוגית בה הוא אמור לדעת לשאוב את זרעו חזרה. בלב ליבו של הדבר הזה יש דווקא אלמנט של שליטה עצמית וסיגוף. מי שעושה היום יוגה עושה יוגה טנטרית. אנחנו לא יודעים איך נראתה היוגה האחרת.

 

דיברנו על כך שיש בטנטרה מטפיזיקה לשונית, דיברנו על בולטות הצד הנקבי- האלות ודיברנו על הצד האנטינומי- המתמרד, פורק העול, פורץ הגבולות- טקסים מיניים, אכילת בשר וכד' דיברנו על כך שטנטרה בא מהשורש טאן- חוט, למתוח. יש עוד 3 מאפיינים שנזכיר עכשיו

  1. הפיזיולוגיה היוגית- הטנטרה באופן כללי חושבת שבגוף של כל אדם יש "גוף עדין" גוף נסתר, למשל 72 אלף עורקים שדרכם זורמת האנרגיה, הם קשורים במערכת פיזיולוגית אך לא ניתן לראות אותם, זה דבר שהיוגים יודעים. יש למשל גם סידרה של 6 או 7 צ'קרות- לכל צ'אקרה יש צבע, צורה- בד"כ לוטוס עם צורה גאומטרית בתוכו וגם צליל מסוים
  • Muladhara- הבסיס- בבסיס חוט השדרה- צבע צהוב, משולש בתוך מרובע בתוך לוטוס עגול. יסוד האדה, ההברה לאם קשורה לאל הבורא ראמה
  • הצ'אקרה באברי המין- צ'אקרה לבנה, מזוהה עם המים והירח, האל וישנו
  • אזור הטבור- האל רודרה, לוטוס עם 10 עלים, צ'אקרה אדומה מזוהה עם מערכת העיכול- עם יסוד האש
  • באזור הלב- הצ'אקרה הבלתי פרוטה (מלשון פריטה על מיתר)- רמה דקה של הצליל עוד לפני שפורטים על המיתר- לוטוס עגול בתוכו מגן דויד- צ'אקרה אפורה מזוהה עם הרוח
  • הצ'אקרה הטהורה- אזור הגרון ומיתרי הקול- לוטוס עם משולש זהב- קשור ליסוד ה"קאשה" משהו כמו האתר, הקול- עדין יותר מהרוח. ההברה המממ
  • באזור המצח- המצווה- ההברה אום- משולש- אין לה יסוד- מזוהה עם mahant- יסוד ראשוני מאוד בהשתלשלות היקום.

אלו 6 הצ'אקרות הרגילות. יש עוד אחת שנמצאת מחוץ לגוף, מעל הראש- צ'אקרת 1000 החישוקים. אם מצליחים להעיר את הקונדולני (האלה-נחש- הסבר בהמשך) אז היא מתחברת לצ'אקרה הזאת ומאירה.

יש עורק אנרגטי ראשי שנקרה susumna- הוא עובר את כל הצ'אקרות- בד"כ לא פעיל כי אנחנו מבזבזים את האנרגיות שלנו.

תוכן עניינים

אופיו של גנדי

סתירה ראשונה באופיו של גנדי- הוא כתב המון באותה תקופה, הוא עסק רבות באפליה ההודית אבל כמעט לא מזכיר את השחורים, וגם כאשר הוא כן

מנהג הסיטה

מנהג הסיטה הופך להיות אחד הנושאים העיקריים בשיח בהודו באותה תקופה. בכלל כל נושא הנשים הופך להיות מרכזי. גם שאלת האלמנות- לא רק האם ישרפו

הרפורמיסטים ההודים

הפקידים הבריטים של חברת הסחר מאמצים בחום את התפיסות האלו, כך התחושה היא לא שהם משתלטים על הודו למטרות כלכליות של בריטניה תוך כדי ניצול

מחקר של סינדיה טאלבוט

יש לנו את הטקסטים הברהמינים שיוצרת תיאוריה על המציאות אך היא לאו דווקא תיאור אמין של המציאות והיא גם מובאת מנקודת המבט הברהמינית, שמובן שלהם

מערכת סגמנטרית

המערכת הזאת היא מערכת סגמנטרית (מונח שנקבע בידי אנתרופולוג אנגלי, על סודן בכלל)- דוג': יש שני סוגים של ברהמינים טמילים- aiyar- בד"כ עובדים את האל

קרב plassey

– קרב plassey- גם אנגליה וגם צרפת מריצות כל אחת מהם מועמד מטעמה על הירושה על בנגל. בכל מקום שאין יציבות פוליטית הם תומכים במועמד

אופיו של גנדי

סתירה ראשונה באופיו של גנדי- הוא כתב המון באותה תקופה, הוא עסק רבות באפליה ההודית אבל כמעט לא מזכיר את השחורים, וגם כאשר הוא כן

מנהג הסיטה

מנהג הסיטה הופך להיות אחד הנושאים העיקריים בשיח בהודו באותה תקופה. בכלל כל נושא הנשים הופך להיות מרכזי. גם שאלת האלמנות- לא רק האם ישרפו

הרפורמיסטים ההודים

הפקידים הבריטים של חברת הסחר מאמצים בחום את התפיסות האלו, כך התחושה היא לא שהם משתלטים על הודו למטרות כלכליות של בריטניה תוך כדי ניצול

מחקר של סינדיה טאלבוט

יש לנו את הטקסטים הברהמינים שיוצרת תיאוריה על המציאות אך היא לאו דווקא תיאור אמין של המציאות והיא גם מובאת מנקודת המבט הברהמינית, שמובן שלהם

מערכת סגמנטרית

המערכת הזאת היא מערכת סגמנטרית (מונח שנקבע בידי אנתרופולוג אנגלי, על סודן בכלל)- דוג': יש שני סוגים של ברהמינים טמילים- aiyar- בד"כ עובדים את האל

קרב plassey

– קרב plassey- גם אנגליה וגם צרפת מריצות כל אחת מהם מועמד מטעמה על הירושה על בנגל. בכל מקום שאין יציבות פוליטית הם תומכים במועמד